fredag 11. april 2014

Kanskje litt påskefred snart?

Bossefanten og jeg blir blide bare ved tanken. Sandsetdalen!
Det er alltid litt masete å være sånn rett på tampen til noe nytt. Som fredagen før du skal av gårde på påskeferie. Du skal handle og pakke, avslutte på jobben, ikke glemme, bare huske. Alle skal det. Alle skal kjøre, svinge, bremse og lirke bilene sine, ha parkeringslapper og trillevogner, kjøpe akkurat samme rødvin som deg på polet, de samme kyllingfiletene og stå i kassa samtidig. Det hjelper ikke at VG skriver om bakteriebomber i plukkegodtet. Vi plukker som gale, og rapper hverandre over fingrene med plastspadene. For det var min sure gelefisk.
Og så skal vi kjøpe planker. Lange, trykkimpregnerte planker som stikker ut fra bakluker og tilhengere. Terrassebyggerne har stått opp fra vinterdvalen, dere.

Jeg hater at alle andre også skal gjøre like slitsomme ting som meg!

De lange huskelistene henger som rullegardiner over brillekantene så vi verken ser motgående trafikk eller hælen som så tilfeldig sto foran handlevognhjulet.  Så husker du kanskje at det fremdeles ikke er vann på hytta, og at det fortsatt kan bli kaldt om nettene. Går det an å komme opp veien? Skal det virkelig regne på søndag?

Noen år har jeg tenkt at det er best å ikke skulle noe i det hele tatt. Men det er selvsagt bare til man får svettet seg på plass på ankomststedet, konstatert at verden sto til påske. At det går helt greit uten smør til landhandelen åpner i morgen, og at ja - du forsto ikke før det var for sent at det rene melet i posen står igjen i kjøkkenskapet hjemme, og at de eneste eggene du fikk med var oppskriften på Arne og Carlos tovede i ull. De klør i ganen, har jeg hørt. Bløtkokte på en rar måte.

Du kan glemme mye, altså - men ikke bøkene, vinen og strikketøyet. Og denne gangen blir det tre dager alene i fjellet for bare Bossefanten (bikkja) og meg før familien møtes til arbeid og mer påske en gang til uka.
Stillhet er av og til gull for sånne sosiale dyr som Bossefanten og jeg. Den første som blir lei er bikkja. Akkurat det, ja - det pleier å skje etter en halvtimes tid. Da sender jeg han bare et oppgitt blikk og et tørket griseøre.
God påske!





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar