tirsdag 18. mars 2014

Repeatknapp i strikkekurven

Thereses genser
Gaustatoppen-inspirasjon, mann og hund
Noen av oss er liksom født i svart. En periode var det som å se pipa på innsiden når jeg kikket inn i klesskapet.  Jeg måtte dra alle genserne ut  for å finne ut hvilken jeg hadde tenkt å gå med. Ikke om det hadde spilt noen rolle. Tok jeg feil, var den jo svart - uansett.

Når jeg strikker er det litt annerledes. Det å kombinere fargene, og i særdeleshet finne bruk for noe restegarn i kassa, får hodet til å leke seg. Nå har jeg strikket denne gamle Dale-skigenseren tre ganger, og forskjellige ble de. Jeg må jo være plaget med alle de tre millioner andre genseroppskriftene som finnes...

Nesten ferdig kofte
Den første var den grå, og ble straks yndlingsplagg. Rundfellingen er snill med oss jenter, vi slipper svære kanter nede på armen som gjør ytterjakka vond å få på. Bredskuldret er jeg fra før, og verre blir det med isydde ermer. I tillegg er denne modellen god og varm (dobbelt) over skuldrene og litt luftigere resten. Man kan til og med jobbe på kontor i slik genser, og det gjør jeg jo ofte...
En gammel helle fra Gaustatoppen tenkte jeg på da jeg strikket den. Litt stein, litt snø, litt mose.

Den vinrøde ble julegave til Therese, samboeren til sønnen min. Hennes eneste bestilling var "jeg liker burgunder". Takknemlig bestilling, og takk - jeg slapp å strikke flere Skappel-gensere.

Så var det i gang igjen, denne gangen med kofteutgaven. Jordfarger! Vel, er fremdeles ikke sikker på om jeg kommer til å se ut som en karamellpudding med brunoststriper, men myk og god blir den - i ull/alpakka-blanding. Brunosten er jo utryddingstruet, så det får være min protest mot det.

Det blir neppe en fjerde samme på en stund. Nå går jeg løs på damenes VM i alpint-genser fra Bad Gastein i 1958. Lenge leve skigenseren, kvikklunsjen, appelsinen og hytteveggen så kan det være det samme med skia.
Det er jo vår!

 


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar